שש מעלות וחצי מתחת לאופק – המפות של נועם רבינוביץ

הקיפול הצרפתי

לקטלוג של תערוכה, איכויות, שאינן תלויות רק בטקסט בתוכו. הנייר עצמו, המגע שלו, חיתוך הנייר, הם חלק מיפי הספר, לא פחות מהמלים

מתוך: מפה 6 הצמחייה הארץ ישראלית

אני מחזיקה בידי קטלוג מהתערוכה של נועם רבינוביץ, שנפתחה בימים אלה במשכן לאמנות בעין חרוד. לקטלוג מעמד מיוחד במדפי הספרים. הוא ילד חורג. מקטלגים אותו מאחורי הגדר, בחדר של ספרי אמנות, אולי בגלל שהוא לא עומד בפני עצמו והוא, אם לדבר בסלנג הכי עכשווי (מאי 2012) "מתאבד על התערוכה שלו".

מתוך: מפה 6. מושך את עמק יזרעאל אל האוקיינוסים

אבל הקטלוגים, יכולים להרגיש טוב בספריה; יש בהם משהו משותף לשירה ביחס למיון שלהם בשדה התרבות. בשירה המלים והסדר שלהן, כלומר הקצב, הן האובייקט השירי, לא פחות מתוכנן של המלים, מהסמנטיקה שלהן. לקטלוג, באופן דומה איכויות ספריות, אם ניתן לומר כך, שאינן תלויות רק בטקסט בתוכו. הנייר עצמו, המגע שלו, חיתוך הנייר ואיכותו, ובוודאי עיצוב העמוד, הגופן הנבחר, הם חלק מיפי הספר, לא פחות ממשמעות המלים, שבאות לבאר ולהנהיר את התמונות בתערוכה.

מתוך: מפה 5א. לכל מפה יש זמן

עטיפת הקטלוג לתערוכה של רבינוביץ, בגוון ירוק נפט, בריסטול 120 גרם מחוספס ועליו – בגופן הדסה – המלים: שש מעלות וחצי מתחת לאופק, המפות של נועם רבינוביץ. שֵם התערוכה הוא תיאור המקום המדויק לשעת שקיעת השמש במרחב עמק יזרעאל, שָם פועל רבינוביץ, אמן-בוטנאי. התערוכה שלו היא מבחר של ארבע מפות בהן צייר ורקם את האדמה והטבע שסביב חייו וקיבוצו בית השיטה שבעמק יזרעאל.
משהו על רבינוביץ מתוך אתר קיבוץ בית השיטה:
"כל עבודותיו מתבססות על ידע חקרני בצמחיה הארץ-ישראלית, על תודעה היסטורית־תרבותית נרחבת ועל קשר נפשי ורגשי עם תהליכים חקלאיים, שאותם השכיל להפוך לפעולות סימבוליות – פעולות המתמקדות בחיפוש אחר ערוצי פוריות נסתרים ואחרי מסלולי אנרגיה בטבע.

מתוך: מפה 7. אמן בוטני

רבינוביץ החל את דרכו כאמן ברזל ואבן, שעבד בטכניקות של ביקוע והלחמה; לאחר מכן, המשיך ופיתח עבודות הכרוכות בפעולות של שתילה והשקיה, ולאחרונה הוא מתמקד דווקא בעבודות חוט ורקמה. הוא פועל בהשראת גיאוגרפים, בוטנאים, חוקרי טבע ואנשי מסע. הוא כמו "מוציא שלוחות" מקיבוצו בעמק יזרעאל אל מרחבי אוקיינוסים ומדבריות."
בתערוכה נפרשות אופקית המפות של נועם רבינוביץ. אחת מהן נפרשת לאורך אחד עשר מטר ושמונים סנטימטר בסרט ניר שרוחבו לא יותר מעשרים ואחד סנטימטר. האוצרת גליה בר אור אומרת, כי המפות האלו הן ללא ראשית ואחרית, ללא עלילה. ומוסיפה: "מהמבנה הלינארי של המפות התאדה כל רמז לסדר עולם היררכי, השגור בתבליטים ובתחריטים ארוכים המפרטים לפי סדר חשיבות, שורות צועדים בתהלוכות טקסיות ומצעדי ראווה."

מתוך: מפה 7. ערוצי פוריות נסתרים

את הקטלוג יצר יחד עם רבינוביץ המעצב נעם שכטר, בעל סטודיו פרטי בקרית טבעון ומורה בבצלאל. דפי הקטלוג מחוברים בקיפול צרפתי, שזו טכניקה שבה הדף מודפס ומתקפל בחצי אורכו. הקיפול הוא כזה שפנים הנייר נשאר לבן וחוצו – הוא התמונה. שולי הדפים, בצד השמאלי של הספר העברי, אינם חתוכים שלא כדרכן של תמונות הממשיכות עד סוף הדף, אלו תמיד חתוכות ואילו פה, הקיפול הצרפתי מקנה רושם, בעת שעוברים מדף לדף, כאילו אנו מגוללים את הדפים כמו קלף. כאילו נלקחה גרמושקה ונכרכה אל תוך דפי העטיפה, התמונה עוברת מצד לצד ונותנת תחושה של המשכיות.

הקטלוג איננו מסגיר דבר על האמן, על הפרטים הביוגרפיים שלו. גם ההקדמה של האוצרת גליה בר אור איננה דוברת בשפת האמנות הנוהגת לרדת חקר אל המרכיבים הויזואליים ומעבירה אותם ללינאריות של המסר הטקסטואלי. ההרצאה הקצרה של בר אור בהקדמה למפות של רבינוביץ, דוברת שיר ומאריכה במטאפורה על שירה של זלדה, ואומרת: "לכל מפה יש זמן שנתנה לה תבנית זיכרון ונתן לה המרחב ונתן לה יוצרה".

 

מתוך: מפה 6. כמו גרמושקה

 שש מעלות וחצי מתחת לאופק, המפות של נועם רבינוביץ, תפישה גרפית ועיצוב: נעם שכטר, משכן לאמנות, עין חרוד 2012

פוסט זה פורסם בקטגוריה מועדון קריאה, קטלוגים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על שש מעלות וחצי מתחת לאופק – המפות של נועם רבינוביץ

  1. מאת תמר‏:

    נשמע מעניין. מכירה את נעם משנים. מסע אמיתי עשה בחייו. אני זוכרת אותו מחפש בלהט רב בחומר המדבר ואף במצולות ים. והנה כאן, מצא אוצר, שירה ממש, על סף ביתו בעמק.
    יופי אורית שזימנת לי מפגש כזה עם העבודות החדשות של נעם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *