מתכונים ואושר – איתן נ. גלס

 קריאת אהבה (4)

פרט מתוך הצעה לסדר, איור איה גורדון-נוי

קריאת אהבה – קריאה במבחר יצירות על אהבה לכבוד כניסתם של ימי האביב ובואו של חג הפסח.
בפסח קוראים את שיר-השירים, שהוא שיר אהבה. הרקע של שירי האהבה הוא מועד האביב והפריחה.

אהבה בכל הפה

איתן נ. גלס, הוציא שירים לאוויר הישראלי בשנת 1990 והוא הראשון, אני חושבת, שהצליח להמיס את הערסיות הישראלית הצברית, אל תוך השפה האליטיסטית הגבוהה, ולהפוך אותה לשפה שירית נהדרת ומדברת וחודרת לגוף. שזה כמובן קשור להתמודדות האיתנים בין האשכנזיות לדורותיה ובין המזרחיים. הוא כותב על זה באחד השירים, על כמה שהוא אוהב את שירת ביאליק "ששנא אותנו, את השחורים, את הספרדים… הכניסני תחת כנפך בן-שרמוטה."

הערסיות העדינה. אני סימון נחמיאס, 14

גלס מחייך אותי תמיד ואני מתה עליו ועל שפתו השירית ומרגישה איך השירה שלו מחברת בין הרחוב הצפוף באנשים ובין האביב הריחני, המתנשם בשרב של ישראל, ואיך הוא ממשיך וממולל את חוט השני מאז אותה אהבה קודחת של הנערה משיר השירים, הישר אל הארץ פה בגליל וברחובותיה של יפו. כי המלים שהוא בוחר בקפידה וצירופן זו לזו, במשקל המתריס והמדלג שלו, מתקנים קלקולים שעברו עלינו בדרך ובשנים שלא היינו פה. יש עניינים שלא צריך לדבר עליהם הרבה. יודעים אותם באיזה אופן עמום, ואז ברגע אחד, המשוררים חושפים את הכיסוי ומציצה האמת הגולמית, כמו בשיר מתכונים, שהוא נמצא עשירית המילימטר לפני הוולגריות, ודווקא בגלל הקרבה הזאת הוא מגיע אל הנקודה הכי עדינה באהבה שבה מתחבר הכל.

האוויר העביר בין גבר ובין אישה. אני סימון נחמיאס, 73

השיר מתכונים נמצא בפרק הראשון בספר של גלס, אני סימון נחמיאס, והשיר שלהלן בפרק האחרון של הספר. ההתמודדות שדיברתי עליה למעלה שככה. הגיאוגרפיות מהגולה כבר התערבבו למשהו חדש. אין מאבק רק הולכים לים. וכמו בתנך, התיאורים הרגשיים המופלאים ביותר, מגיעים לידיעתנו מתוך הפעולות. באומנות של צורף תכשיטים, בורר המשורר את המלים, שמספרות על האוויר העביר בין גבר ובין אישה בכמה שעות של שלום. אולי האושר הוא קצר, אבל הוא היה שם. הנדירות שלו מרחפת ומלטפת את לבנו.

איתן נ. גלס, אני סימון נחמיאס, הקיבוץ המאוחד, סימן קריאה, 1995

פוסט זה פורסם בקטגוריה מועדון קריאה, שירה, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *