ירושלים – רפאל צור

הכיבוש.

מישהו צעק מהג'יפ, "ירושלים בידינו". אף פעם לא חשבתי על ירושלים. חשבתי על הבן שלי. צמרמורת חלפה בגופי המזוהם מאבק ופיח.

45 שנה למלחמת ששת הימים. החלפנו עמדות על רמץ של עשן

"ביום השלישי של המלחמה עמדו הטנקים של הפלוגה בין עצי אקליפטוס ענקיים שצמחו מתוך אדמת הכבול. מטחי ארטילריה ירדו על העמק הקטן והבעירו את שרידי החיטה. גם האקליפטוסים בערו. החלפנו עמדות על רמץ מעלה עשן. חשבתי על בני הבכור, בעוד חודש ימלאו לו שנתיים. לפנינו זורם הירדן ומאחורינו ענני עשן מתאבכים מיישובי עמק החולה. שורת הטנקים הדלילה היא חגורת מגן שברירית מול עצמתו של האויב.
בצהרים היה רעש נורא. פגזים קרעו ענפים מעל ראשי. ג'יפ עבר מאחורי הטנקים בנסיעה מתעקלת. מישהו צעק מהג'יפ, "ירושלים בידינו". אף פעם לא חשבתי על ירושלים. חשבתי על הבן שלי. צמרמורת חלפה בגופי המזוהם מאבק ופיח. לא הכנסתי את ראשי לתוך הצריח. ראיתי את הג'יפ נעלם בענן אבק ושמעתי שברי צעקות, "ירושלים.. ירושלים שלנ…" שוב נחתו סביב הפגזים ורסיסי ברזל הלמו בשריון הטנק.
המלחמה נגמרה במפתיע. האויב השאיר מחנות צבא, טנקים שרופים וריח מתקתק של מוות. עליתי על קומנדקר ישן בסרבל מסריח ועוזי עם שתי מחסניות. עיני האדומות מחוסר שינה ואבק ראו את ג'נין, אחר כך באו לקראתי שכם ורמאללה. ירושלים קוראת לי ואני נוסע אליה. חושב על עופר, ועל אברם ועל ברוך שלא יראו את ירושלים.
"יורדים" אמר הנהג. הלכתי בשוק וחשבתי מה אביא לבני בן השנתיים. בחנות צעצועים בחרתי משאית עשויה פח ושאלתי את הסוחר, "כמה?"
"עשר" השיב בעיניים דלוחות.
"אולי שבע?" נסיתי כמו שעושים בשוק.
"אתה יכול לקחת בלי כסף, יש לך רובה", אמר הסוחר וכיסה את פניו בכפייה.
השארתי שטר בן עשרים על השולחן המלוכלך ונסעתי לראות את בני."

רפי צור, חבר מרחביה, פרסם שני ספרים. את הסיפור הזה שלחה אלי בדואר ידידה שלו, מודפס על ניר A4.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה מועדון קריאה, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *